Frågor och svar

Vad saknar du mest hemifrån Sverige, förutom nära och kära?
Jag saknar absolut att inte vara 21. Det är som man är 17 igen. Allt blir så mycket mer begränsat. Många spelningar och event är på klubbar och barer där man behöver vara 21. Saknar även maten, bor man med barn så kan det gärna bli ganska tråkig mat, det får inte vara för kryddigt eller några konstiga smaker vilket gör att det blir ganska enformigt.

Har du träffat någon snygging?
I början såg jag mest skolbarn upp till 15 och kostymnissar från 35 och upp. Men när man börjar röra sig runt mer så upptäckte jag att det även finns människor i min ålder.  Sen är inte den typiska amerikanen riktigt min stil men återigen så finns det betydligt mycket mer folk i min smak och stil i Downtown.

Bästa shopping?
Har fortfarande inte tagit mig till Williamsburg i Brooklyn men jag skulle tro att det är där jag trivs bäst när det gäller shopping. Annars föredrar jag  Soho , West Village alltså områden i Downtown. Det är oftast dyrt men man kan hitta mycket snyggt där. Sen finns det marknader/loppisar som är varje lördag/söndag hela året beroende på vädret.  Sen har jag inte varit ett stort fan av Forever 21, men jag lyckas alltid gå ut med en påse efter att jag varit där. Det är billigt om jag säger så.

Bästa kapet hittills?
Hm…  Skulle nog säga min kuvertväska som jag köpte på en marknad för ett tag sen. Har inte kunnat använda den så mycket dock, men tycker den är riktigt fin.

Hur är människorna?
Generellt är alla människor väldigt trevliga och de säger ”sorry” hela tiden. Skulle också nog säga att New York bor är mer stressade än svenskar också troligen pågrund av att det är väldigt intensiv stad med ett högt tempo.

Är alla tjocka?
Alla är inte tjocka men många är riktigt tjocka. Skulle nog säga att de antingen är tjocka eller vältränade inte så mycket där emellan. Man ser också en klasskillnad mellan dom. Det är dyrt att äta nyttigt och att ha ett gymkort osv…

Hur har matvanor osv ändrats?
Det har blivit väldigt enformigt som jag nämnde tidigare. Jag försöker ändra på det men det är svårt när man har barn som också måste äta av maten man försöker göra. Plus att när jag själv ska laga mat har jag inte så mycket tid utan det måste gå snabbt.

Vad är billigt att köpa i jämförelse med Sverige?
Det beror lite på var man är. Det finns stora Outletts utanför  New York där skatten är lägre vilket betyder lägre priser. Men annars är många amerikanska märken billigare så som Levi´s och Convece . Sen har jag hört att elektronik saker ska vara billigare, har själv inte kollat på sådant.

Vilket är det bästa cafét du varit på?
Det finns inte riktigt några cafén här som det finns hemma i Stockholm, anledningen är att dom inte fikar som vi gör. Det finns Starbucks vilket är jättetrist och inte så gott. Men det finns säkert mer café liknande ställen i Soho, West Village och däromkring .

Är det verkligen som dom säger "staden som aldrig sover"?
Hm.. nja vet inte riktigt vad jag ska säg om det.  Skulle för några veckor sen försöka hitta ett café eller liknande när klockan var runt 11 på kvällen. Men vi hittade inte ens ett starbucks och då befann vi oss mitt i smeten. Sen vet jag också att klubbarna stänger runt 03-04 och sen finns det inte så mycket annat och hittar man något ställe så får de inte servera alkohol. Så vet inte riktigt om jag håller med om ”staden som aldrig sover”.

Om du skulle få äta något svenskt nu vad skulle de vara då?
Jag skulle absolut dricka julmust! Och äta något med fisk (har ätit scampi en gång och sushi en gång sen jag kom hit och det är all fisk jag fått i mig…)

Är dom stenhårda med 21-årsgränsen eller går det att gå ut och ta drinkar?
Har inte riktigt prövat, men jag har hört att de är hårda på klubbar och barer. Men om man är på en restaurang med ett vuxet sällskap så brukar det funka. Sen finns det klubbar med 18 årsgräns men då får man två stora kryss på händerna så man inte kan handla i baren.

Om man bara hade en dag i New York vad skulle du tipsa en till att göra?
Se Manhattans skyline i solnedgången. Staden är så otroligt mycket finare då, den är ganska ful annars skulle jag nog säga. Museum of modern art. (Vet inte än) Men Williamsburg tror jag är ett kap. Macy´s är nog också värt att se.

Största skillnaden att leva i USA än i Sverige? Förutom engelskan :P
Inte veta vart allt finns och vart man kan få tag på saker. Hemma i Sverige vet man liksom vart man ska gå om man letar efter något. Att inte ha tryggheten som fanns hemma i Sverige, alltså veta hur allt fungerar i staden, inte ha kompisar på samma sätt som jag har hemma och ingen ”riktig familj”. Sen en annan skillnad är att det är så otroligt mycket folk.  The Bronx, Queens, Brooklyn och Manhattan har tillsammans dryga 9 miljoner invånare plus att New York som stat har ännu fler! Och saken är att det alltid ör mycket folk, spelar ingen roll vilken tid på dagen man är ute, det är tjockt med folk överallt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0